Podany konspekt można wykorzystać w klasie czwartej. Celem tych zajęć jest utrwalenie takich pojęć jak fantastyka, rzeczywistość, zdarzenia i bohaterowie fantastyczni. Uczeń wypowiada się na temat ulubionej postaci fantastycznej,uzasadnia swój wybór, a następnie opisuje tę postać, doskonaląc swoje umiejętności charakteryzowania i oceniania bohaterów. Wykorzystano tu także metodę przekładu intersemiotycznego.
Konspekt Klasa: IV
Czas lekcji: 90 minut
Materiały: obrazki przedstawiające ulubioną postać fantastyczną, figurki, kolorowanki, baśnie, kasety video
Formy pracy: indywidualna
Metody: przekład intersemiotyczny, ćwiczenia praktyczne
Prowadzący: Joanna Domeradzka-Kowalkowska Temat: Moja ulubiona postać fantastyczna.
Cele: - uczeń umie opowiedzieć o swojej ulubionej postaci fantastycznej, pokazuje kolegom figurki, obrazki, opowiada o jej przygodach na podstawie przeczytanej baśni lub obejrzanego filmu, potrafi uzasadnić swój wybór
- uczeń rozumie pojęcie fantastyki, odróżnia zdarzenia i postacie fantastyczne od zdarzeń oraz bohaterów realnych
- potrafi wymienić rekwizyty posiadające niezwykłą moc, którymi posługuje się wybrana przez niego postać
- potrafi opisać ulubioną postać, jej strój, cechy charakteru, umiejętności
Przebieg lekcji:
1) Nauczyciel rozmawia z uczniami o baśniach, które lubią czytać. Stara się tak kierować rozmową, aby uczniowie zauważyli, że świat baśni tworzą zarówno elementy fantastyczne i realistyczne. Uczniowie wyjaśniają pojęcia fantastyki i rzeczywistości. Wymieniają zdarzenia fantastyczne, bohaterów fantastycznych, ich umiejętności oraz rekwizyty mające niezwykłą moc, np. różdżka, peleryna, itp.
2) Uczniowie prezentują przyniesione przez siebie materiały: baśnie, kasety video, figurki, obrazki, itp. Opowiadają o postaci, która wybrały, o jej przygodach, charakterze, mocy, jaką dysponują, używanych rekwizytach. Uzasadniają swój wybór.
3) Uczniowie opisują postać, którą wybrały. Nauczyciel pomaga im, poprawia ewentualne błędy, podpowiada, co mogą jeszcze opisać. Ważne jest, aby uczniowie nie zapomnieli przedstawić bohatera, uwzględniając baśń lub film, z której postać pochodzi, opisać jej strój, cechy, zdolności...i oczywiście uczniowie nie mogą pominąć uzasadnienia.
4) Uczniowie czytają swoje prace.
5) Praca domowa- przekład intersemiotyczny - Narysuj opisaną przez siebie postać.
6) Podziękowanie uczniom za udział w zajęciach.
Autor: Joanna Domeradzka-Kowalkowska |